بررسی بازنمایی اخلاقی( نسبت خود ـ دیگری) در برشی از روایت سینمایی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده سپیده محمدی
- استاد راهنما حسن کرمی
- سال انتشار 1390
چکیده
بازنمایی در یک تعریف حداقلی به معنای شکل بخشیدن به واقعیت است، بر این اساس بازنمایی رسانه ای نیز به معنای شکل بخشی یا ساخت رسانه ای واقعیت است. بازنمایی انعکاس و بازتاب خنثی و بی طرفانه معنای پدیده ها در جهان خارج نیست بلکه تولید و ساخت معطوف به قدرت معنا است، در واقع بازنمایی همواره بر اساس مرکزیت چارچوب های مفهومی، گفتمانی و ایدئولوژیکی خاصی و در تقابل با سایر چارچوب ها به انجام می رسد، بازنمایی به عنوان فرایندی مرکز مدارانه میل به تمامیت دارد، تمامیت و کلیتی که همچون هر نسبت تقابلی دیگر از طریق برتری بخشیدن به یکی از دو جزء و قرار دادن آن دیگری در موقعیت فروتر حاصل آمده و امکان دسترسی به یک معنای واحد و یکپارچه و یک حقیقت از پیش آمده را به دست می دهد امکانی که جز از طریق به کار گیری مونولوگ که نسبت به صدا های غیر نا شنوا است، و با این ناشنوایی امکان خلق معنا های متکثر و متنوع را منتفی می گرداند، به دست نمی آید. ساخت معنای واحد، یکپارچه و یکه که در نتیجه بازنمایی به دست می آید مبتنی بر حذف امکان گفت و گو در متن و به این ترتیب گرفتن امکان حضور از دیگری، به آن شکلی که به واقع است می باشد. متون رسانه ای از طریق استراتژی های همان گرایانه طبیعی سازی، آشنا سازی و کلیشه سازی، دیگری را نه آن طور که هست بلکه آن طور که به نگه داشت سلطه هژمونیک خود و موقعیت حاشیه ای دیگری و به عبارتی به نگه داشت تمامیت مذکور منجر شود باز می نمایانند. بر اساس آنچه گفتیم به طور طبیعی بازنمایی نه در «این نه آنی یا دیگر بودگی» بلکه در « این همانی یا خود بودگی» ریشه دارد، وضعیتی که از غیریت دیگری، که ضامن توجه به تفاوت ها و به همین جهت ضامن دموکراسی است، صرف نظر کرده و به دنبال حذف تفاوت ها و خلق انسان هایی است که به تمامی پیش بینی پذیرهستند و در برابرکنش های معین، واکنش های ثابت و همانندی از خود نشان می دهند. در واقع سیاست بازنمایی همان سیاست جامعه توتالیتر است که با ادغام یکپارچگی ای را که لازمه تسلط است فراهم آورده و فردیت و به دنبال آن آگاهی را از میان بر می دارد از همین منظر است که سخن گفتن از دیگری و چگونگی آن در باز نمایی اساساً مناقشه بر انگیز است. سخن گفتن از روایتی که مواجهه ای تقلیل ناپذیر میان خود ـ دیگری را ترسیم کند و با اعطای حق سخن گفتن به دیگری، آنگونه که خودش می خواهد و نه آنگونه که خود می خواهد، غیریتش را محفوظ نگاه دارد و امکان دیدن و دانستن آنچه را خود نمی داند فراهم آورد و متعاقباً خود و توانایی هایش را در معرض تردید بگذارد در بردارنده ی تناقض است. اگر اخلاق را نه به معنای اثبات هنجار ها و ضوابطی برای رفتار اخلاقی بلکه به معنای امکان مواجهه هم ارز میان خود ـ دیگری بدانیم، مواجهه ای که در آن دیگری و غیریتش به رسمیت شناخته شود می توانیم بازنمایی مسئله دارِ فوق الذکر را « بازنمایی اخلاقی » بنامیم. بازنمایی ای که مرکز مداری و خود مداری را مورد پرسش قرار داده و از طریق خلق متن چند آوایانه در راستای نشان دادن انواع متنوع و متکثر انسانی، که با تمامی تفاوت هایشان در وضعیت مشترک آسیب پذیری به سر می برند، گام بر می دارد. چنانچه از توضیحات بالا قابل استنباط است، بازنمایی فرایندی لوگوسنتریک است حال آنکه اخلاق ـ در معنای فوق الذکر ـ به خلاف آن مبتنی بر مرکز گریزی است. توجه به ویژگی های متناقض بازنمایی و اخلاق ما را به عمق ناسازه ی «بازنمایی اخلاقی» نزدیک کرد و بر آن داشت تا حدود و ثغور امکان یا امتناع بازنمایی اخلاقی را در روایت سینمایی، به عنوان یکی از قدرتمند ترین ابزار های ساخت معنا در دنیای مدرن و نیز ابزاری که می تواند در تحقق اهداف والای دموکراتیک و برابری انسان ها موثر واقع شود، بررسی کنیم.
منابع مشابه
بررسی بازنمایی اخلاقی در روایت سینمایی، با تمرکز بر نسبت خود و دیگری
بازنمایی اگر به عام ترین معنای آن فهم شود، عبارتست از تلاشی فرمال به منظور قوام دادن واقعیت. به بیان دیگر، بازنمایی همانا کنشی است که ذیل آن، سوژه بر آن می شود تا با بخشیدن انتظامی به کثرت و سیالیت واقعیت، آن را از آشوبی بی معنا، به انتظامی منسجم و معنادار بدل سازد. آنچه پیش از بازنمایی چنان سیال و متکثر بود که هر گونه آرامشی را برهم می زد، حال پس از بازنمایی و به مدد عقلانیتی که ذاتیِ بازنمایی ...
15 صفحه اولنسبت «خود ـ دیگری» در گفتمان دعای شیعی؛ پیوند الهیات اجتماعی و فلسفه اجتماعی دعا
نسبت خود و دیگری بهمثابه یک امر هویتی، در جامعهشناسی طنین خاصی داشته و لذا بهعنوان یک مفروض در ذیل تعریف از فردگرایی عارضهای برای روح مدرنیته غربی تلقی شده است. در این باب ایدههای مهم در جامعهشناسی غربی (مارکسی، دورکیمی، وبری و زیملی) هر کدام بهنوعی خواستهاند طرحی برای مواجهه با آثار نامناسب «تقابل خود و دیگری» در فرهنگ مدرنیته غربی ارائه دهند. از وجه مقایسه بیناتمدنی و بینادینی نیز با...
متن کاملمطالعه ی بازنمایی «خود» و «دیگری» در فیلم های سینمایی ژانر جنگی در سه دهه ی اخیر در ایران
در این پژوهش سعی شده است تا چگونگی بازنمایی طرفین درگیر در جنگ ایران و عراق در فیلم های سینمایی ژانر جنگی مورد مطالعه قرار گیرد. مساله ی اساسی پژوهش حاضر این است که گفتمان های موجود درعرصه ی تولید فیلم های سینمایی جنگی، در بازنمایی «خود» و «دیگری»، چگونه به معانی مطلوب خود مشروعیت بخشیده اند. نظریات استوارت هال درباره ی بازنمایی و مباحث میشل فوکو و ادوارد سعید پیرامون رابطه ی خود و دیگری، چارچو...
15 صفحه اولتحلیل جامعه شناختی روایت های سینمایی تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی
این پژوهش کاوشی است دربارۀ تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی نیمۀ دوم دهۀ هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد به میانجی سینمای ایران. طبق رویکرد نظری پژوهش، تعامل من/ دیگری برساختی اجتماعی است که فرم و محتوای آن به فراخور گشودگی/ فروبستگی، زایایی/ سترونی و غنا/ تهیبودگی جهان زندگی تعیین میشود. برای ایضاح و تشریح این ایده به آرای زیمل، باختین و هابرماس استناد شده است. ایدۀ دیگر پژوهش آن است که میانجی هنر (س...
متن کاملروایت «دیگری» فهم معماری معاصر ایران در مواجهه با دیگری (از منظر معماران)
بیان مسئله: معماری معاصر ایران همواره در بوتۀ نقد و تحلیل متفکران و معماران قرار داشته است، زیرا با مشکلات عدیدهای روبهروست. یکی از این مشکلات، که در دیدگاه بزرگان بهطور مشترک بیان میشود، فقدان هویت است. در چنین بستری، پرداختن به مسئلۀ «من، خود، خویشتن و هویت» نمیتواند بهتنهایی مشکلگشای مسائل امروز باشد. زیرا شناخت ما از خود در رویارویی با دیگری شکل گرفته است. «من» بهتنهایی نمیتواند مو...
متن کاملفرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عبّاس کیارستمی
فرافیلم آن دسته از فیلمهایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلمسازی است، فیلمسازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوة تولید معنا، تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلمهای متعارف و واقعگرا میپردازند. تقابل و کشمکش شخصیتها در آثار سینمایی بهعنوان یک اصل، اهمیت مطالعة نسبت «خود» و «دیگری» را در آنها بهخوبی نمایان میکند. نسبت خود و دیگری در بخش زیاد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023